Blog

Hoe maak je een goede enquête? wij geven 8 Tips

Geschreven door Team Smarticipatie | 01 september 2021

Regelmatig krijgen we de vraag wat nou de sleutel is tot een goede enquête. Hoe maak je een begrijpelijke, locatie gerelateerde enquête die zoveel mogelijk respons oplevert?
In principe zijn de voorwaarden bij elk type vragenlijst hetzelfde. Een goede enquête is makkelijk te lezen, biedt weinig ruimte voor verkeerde interpretaties, is eenvoudig te beantwoorden en de kwaliteit van de verzamelde gegevens is hoog. Ook wordt de respondent vooraf geïnformeerd over hoe lang het invullen duurt. Hierbij een aantal tips om zo effectief mogelijke enquêtes met een locatiecomponent te maken.

1. Hou de vragen duidelijk en eenvoudig
Het allerbelangrijkste is om het risico op misverstanden zo klein mogelijk te houden. Besteed extra aandacht aan het formuleren van je vragen. Een veel voorkomende fout is om binnen één vraag meerdere vragen te stellen: "Zijn de huizen mooi en is de omgeving goed onderhouden?". Vermijd ook vragen die op verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd, zoals: "Waar komt u meestal vandaan als u het park bezoekt?" In dit geval kunnen respondenten zich afvragen of je wil weten waar hun reis begint (werk of thuis), welke ingang van het park ze gebruiken of welke route ze volgen.

2. Vermijd ingewikkelde taal
Verplaats je in de mensen die je wil bereiken. Vaak is de doelgroep bij publieksparticipatie heel divers, dus het is beter om al te professioneel taalgebruik te vermijden. Als het nodig is om een belangrijke term te gebruiken die mensen misschien niet kennen, is het verstandig om deze uit te leggen in de enquête.

3. Instructies opnemen over hoe te antwoorden
Vragen waar een locatiecomponent in zit, zijn soms technisch ingewikkeld voor respondenten. Daarom is het goed om instructies toe te voegen over het gebruik van de tool. Schrijf de instructies niet te technisch maar gebruik gangbare termen.

4. Respondenten motiveren om deel te nemen
Geef de respondenten een reden om aan de enquête mee te doen. Leg uit wat je doelen zijn en waarom het belangrijk is dat zij antwoorden. Zet bijvoorbeeld informatie over het project op de voorpagina van de enquête en vertel hoe de verzamelde gegevens zullen worden gebruikt. Je kunt ook een prijs verloten onder respondenten om ze aan te sporen mee te doen.

5. Gebruik een duidelijke structuur
Probeer de vragenlijst compact te houden met een duidelijke structuur. Leid de respondenten door de enquête met behulp van titels en onderschriften. Voeg paginanummers toe om te laten weten hoe ver ze zijn. Begin met eenvoudige vragen, zodat respondenten zich op hun gemak voelen. Ga later over op meer ingewikkelde vragen.

6. Gebruik niet te veel verplichte vragen
Verplichte velden kunnen worden gebruikt om respondenten te dwingen belangrijke vragen te beantwoorden. Wanneer je te veel van dit soort vragen stelt kan dat vervelend aanvoelen. Dit kan dusdanig demotiverend werken dat sommige respondenten de enquête al voor het einde verlaten. In plaats van mensen te dwingen om te antwoorden, kunt je vaak hetzelfde resultaat bereiken door vragen belangrijk te laten klinken en het beantwoorden aantrekkelijk te maken.

7. Denk bij het formuleren van de vragen al na over de analyse
De antwoorden worden uiteindelijk geanalyseerd. Houd hier vooraf al rekening mee. Open vragen zijn vaak lastig te analyseren. Stel dus niet teveel open vragen als je verwacht veel reacties te krijgen. Voor een meer kwalitatieve respons, kun je beter meerkeuzevragen stellen. Op die manier krijgt je nog steeds goede inzichten, maar op een meer gestructureerde manier.
Wil je de respondenten indelen, bijvoorbeeld op basis van leeftijd? Laat hen dan kiezen tot welke leeftijdsgroep ze behoren en vraag niet naar hun specifieke leeftijd te met een open cijferveld. Het stellen van veel vragen met één open veld kan rommelig worden. Het is overzichtelijker om het e-mailadres, adres en telefoonnummer in afzonderlijke antwoordvelden te plaatsen.

8. Laat iemand anders de vragenlijst testen voordat je hem publiceert
We hebben de neiging om ons blind te staren op een zelfgeschreven tekst. Daarom is het slim om de vragenlijst door iemand anders te laten lezen en invullen. Zo kun je eventuele spelfouten opsporen en nagaan of de vragen begrijpelijk zijn. Bovendien kun je meteen zien of de responsgegevens er goed uit zien.

Onze klanten maken elke dag inspirerende enquêtes met Maptionnaire. Gratis proberen? Stuur dan een e-mail naar info@smarticipatie.nl of bel naar 073 782 0298.

ZIE HOE MAPTIONNAIRE WERKT - BOEK EEN DEMO!