Feedback verzamelen kan erg tijdrovend en kostbaar zijn. Vooral wanneer feedback face-to-face wordt verzameld kost het proces:
- Geld. Er wordt bij het organiseren van openbare bijeenkomsten naast personeelskosten ook geld besteed aan de organisatie (bijv. huur van een ruimte, catering, enz.);
- Tijd. Het kost extra tijd om feedback die met "pen en papier" is verzameld, te rubriceren, analyseren en rapporteren;
- Inspanning. Wanneer feedback uit verschillende bronnen komt, moet die feedback effectief worden beheerd, zodat er ook iets mee gedaan kan worden.
Dit klinkt misschien ontmoedigend. Daarom is online publieksparticipatie het overwegen waard - zeker wanneer het lastig is om het proces via face-to-face methoden te organiseren. Bovendien vullen de online en offline methoden elkaar aan, zodat het zinvol kan zijn om ze allebei in te zetten.
Wij hebben een aantal feiten verzameld over de ‘return on investment’ (ROI) bij publieksparticipatie, wanneer het online wordt gedaan met een tool zoals Maptionnaire. Deze voordelen kunnen helpen wanneer je een collega of je leidinggevende moet overtuigen van de voordelen van online participatie en de meerwaarde van het investeren in een online participatie tool of platform.
Economische ROI bij het gebruik van een online participatietool(zoals Maptionnaire)
- De kosten van gegevensverzameling zijn lager in vergelijking met face-to-face methoden. Je krijgt met minder moeite meer gegevens. Vrijwel altijd is het aantal reacties aanzienlijk hoger bij het gebruik van een online enquête;
- Publieksparticipatie kost 90% minder wanneer het online wordt gedaan omdat de kosten per betrokken persoon lager zijn;
- In vergelijking met op maat gemaakte online diensten kost het gebruik van een ‘Software as a Service’ (SaaS) oplossing minstens 75% minder;
- Lagere kosten van feedbackbeheer. Het is namelijk eenvoudiger met een digitale tool dan wanneer alles met de hand gebeurt. Bovendien kan alle informatie van een participatieproject op één plaats worden opgeslagen, zodat je geen tijd hoeft te besteden aan het uitzoeken;
- Projecten kunnen sneller worden geïmplementeerd doordat de je minder tijd besteedt aan het verzamelen van feedback. De stad Espoo, bespaarde twintig minuten per ontvangen opmerking in hun wettelijk verplichte commentaarproces, waar het totale aantal opmerkingen enkele honderden bedroeg;
- Volgens het Finse ministerie van financiën loopt de besparing - door het digitaliseren van feedbackkanalen - bij een middelgrote stad op tot een jaarlijkse besparing van €200.000.
Maatschappelijke ROI door het gebruik van een Online Participatie Tool (zoals Maptionnaire)
De positieve ROI van online participatie beperkt zich niet alleen tot de economie. Hier zijn zes maatschappelijke redenen waarom het zinvol is om inwoners online te betrekken:
- Met online tools bereik je meer deelnemers dan met traditionele face-to-face-methoden. Het is gemakkelijker om bijvoorbeeld jongeren te bereiken die gewoonlijk niet deelnemen aan openbare vergaderingen;
- Je ontvangt inbreng van groepen die je normaal niet hoort tijdens een openbare vergadering;
- Er nemen mensen deel die geen tijd of interesse hebben om een openbare vergadering bij te wonen. Openbare vergaderingen zijn gebonden aan een specifieke tijd en plaats, niet iedereen heeft tijd om deel te nemen - zelfs als ze dat zouden willen;
- Je krijgt een hogere bewonerstevredenheid doordat mensen het gevoel hebben gehoord te worden. Dit komt doordat er verschillende manieren van participatie worden aangeboden en mensen kunnen kiezen wat het beste bij hun behoeften past;
- Online in gesprek gaan met bewoners verhoogt de transparantie en een goed bestuur;
- Door inwoners aan boord te halen, wordt de acceptatie van de noodzakelijke veranderingen vergroot. Als je in staat bent om bewoners deel te laten uitmaken van het participatieproces, heb je meer kans van slagen. Je moet in ieder geval duidelijk kunnen communiceren over het proces, zodat mensen op de hoogte zijn van de veranderingen die van invloed zijn op hun gemeenschap.
Onze klanten maken elke dag inspirerende enquêtes, projectpagina's en rapportages met Maptionnaire. Ook eens gratis proberen? Stuur dan een e-mail naar info@smarticipatie.nl of bel naar 073 782 0298.
ZIE HOE MAPTIONNAIRE WERKT - BOEK EEN DEMO!