1 februari 2024 | WORKSHOP | Smarticipatie en Citisens
Terugblik workshop Smarticipatie & Citisens
WORKSHOP "IEDEREEN BETROKKEN"
Uitdaging: vergroten van betrokkenheid!
Iedereen betrokken en onbevangen ontmoeten, dat waren de thema’s van deze workshop. Maar hoe krijg je nou zo goed als elke doelgroep betrokken? Een actuele vraag voor iedereen die te maken heeft met participatie. Zo vonden ook de deelnemers die vanuit verschillende werkvelden naar Houten waren gekomen om deel te nemen aan de workshop.
Citisens en Smarticipatie bundelden de unieke eigenschappen van hun kennisbank en tools. Hoe betrek je bij participatie het juiste publiek met behulp van betrokkenheidsprofielen en digitale visualisatietools?
Doel van de workshop
Tijdens de workshop kregen de deelnemers inzicht in waardevolle instrumenten die bijdragen aan maximale publieksparticipatie.
De deelnemers leerden over segmenteren op basis van betrokkenheidsprofielen. Ze oefenden met verschillende inwonerstypes zoals de Idealistische Globalisten of de Gehaaste Gezinnen. En weten hoe je verschillende persoonstypes het beste kunt bereiken of betrekken voor een beter contact met inwoners.
Voordat de betrokkenheidsprofielen op tafel kwamen, is er ervaring opgedaan in hoe visueel en locatiegebonden participatie beter werkt. Na een interactieve introductie over onbevangen ontmoeten, ervaarden de deelnemers in recordtempo de verschillen tussen 'traditionele/ analoge' participatie en digitale en online participatie met tools als Maptionnaire en de Maptable. Elk met hun eigen voor- en nadelen, maar gebundeld een succesformule!
Of het nu gaat over de energietransitie, mobiliteit, sociaal domein, inrichtingsvraagstukken of veiligheid; participatie is overal!
Heb je de workshop gemist of wil je de slides nog eens rustig terugkijken? Klik dan op onderstaand PDF -logo.
De workshop werd geleid door Soesja Schelling (onderzoeker Citisens), Saskia van Loozenoord (communicatieadviseur Citisens), Wyko Coopman (participatie consultant Smarticipatie) en Frank van Ballegooyen (eigenaar Smarticipatie). Samen hebben ze de deelnemers meegenomen in de wondere wereld van gedrag en denkwijzen van doelgroepen, van visualisatie en locatie-herkenning in participatie.